هویج در دهه های گذشته بافت بی نظیری دارد

هویج سفید ۱۴۰۱ به عنوان یکی از گونه های پیشگام در تحقیقات کشت بافت گیاهی شناخته می شود که پروتکل‌های تبدیل هویج نیز طی دهه‌ها ایجاد شده است.

بسیاری از روش های تبدیل برای هویج ایجاد شده است در میان تکنیک‌های متنوع، سیستم‌های مبتنی بر آگروباکتریوم رایج‌ترین روش‌ها هستند آگروباکتریوم شامل A. tumefaciens و A. rhizogenes است و A. tumefaciens رایج ترین سویه در سیستم های مبتنی بر آگروباکتریوم است.

اولین تبدیل هویج زرد ایرانی بر اساس A. tumefaciens در 1987 50 گزارش شد و با توجه به بسیاری از پروتکل های تبدیل بهینه سازی شده سیستم های تراریخت هویج نوع ریزنمونه تنوع و سویه باکتریایی عوامل اصلی موثر بر فرکانس تبدیل یافت شدند.

در هویج بنفش رنگ می توان از ریشه، لپه، هیپولپه و دمبرگ به عنوان ریزنمونه استفاده کرد. در مطالعه Pawlicki و گروهش، فرکانس تبدیل زمانی که از دمبرگ به عنوان ریزنمونه استفاده شد بیشتر بود.

زمان ترکیه هم مهم بود. در مقایسه با زمان هم کشت 1 یا 7 روز فراوانی دگرگونی در زمان کشت همزمان 2 یا 3 روز بیشتر بود به دنبال توسعه سیستم تبدیل هویج، رسانه نیز از MS به B5 53 تغییر یافت.

علاوه بر اصلاح مقاومت، مهندسی ژنتیک نیز برای تجمع برخی از اجزای خاص با بیان بیش از حد ژن‌های مشخصه در هویج گرد محلی استفاده شد.

روش تبدیل هویج بالغ شده است پرورش تراریخته هویج به طور گسترده در مطالعات تجربی مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از ژن های عملکردی مهم با بیان بیش از حد یا ویرایش ژنوم تعیین شده اند. با این حال، این روش باید با احتیاط در تولید مزرعه استفاده شود.

  • منابع:
    1. Advances in research on the carrot, an important root vegetable in the Apiaceae family
  • تبلیغات: 
  1. کودکی که با ساخت صندلی اداری ثروتمند شد
  2. برای رسیدن به زندگی مرفه باید روشهای آن را بدانید
  3. همبرگر چه بلایی بر سر مغز نهنگ آورده است
  4. مردی با دوچرخه قله اورست را فتح کرد